Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Hur gör du när du är ledsen?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Elliva

Elliva


Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 12-12-23
Ålder : 54
Ort : Gnesta

Hur gör du när du är ledsen? Empty
InläggRubrik: Hur gör du när du är ledsen?   Hur gör du när du är ledsen? Emptytor feb 21 2013, 12:11

Hej på er!

Olivia och jag svarar gärna på frågor som har att göra med OCD/tvång från er medlemmar här på Safesoul.

Igår fick jag en fråga via min blogg www.elliva.blogg.se som handlar om hur jag som mamma gör när jag känner mig ledsen över att Olivia inte mår bra.

Jag väljer att lägga ut svaret även här:



[i]Jag har inget särskilt "tips" utan jag ringer ofta Olivias pappa och pratar med honom eller så ringer jag min mamma och pratar en stund. För att prata om mina känslor och hur vi kan hjälpa Olivia ännu mer eller på ett annat sätt. Vi pratar med henne tillsammans och erbjuder att hitta på något roligt ´till helgen eller åker och hälsar på mormor och morfar. Olivia mår bra hemma hos dem så då försöker jag få med mig henne dit.

Det är svårt att hantera sin egen känsla av nedstämndhet när den kommer ifrån att ens barn mår dåligt. Det är även svårt att ta emot känslan av maktlöshet när den sätter in. Men att prata om den eller skriva om den ibland brukar lätta.
Hur gör ni andra? Skriv gärna och berätta!

Annat jag gör är att skriva på min blogg om helt andra ämnen.

Jag får även stöd i samtal med en psykolog för att hantera min roll som mamma till Olivia.

Jag låter Olivia vara i fred om hon vill, ger henne tid. Väntar på henne och låter henne komma själv och prata om hon vill.

Jag försöker få Olivia att komma med ut och göra något ex åka på handbollsmatch, shoppa eller ta en fika.
Ibland bakar vi eller lagar mat tillsammans för att Olivia ska få annat att tänka på.
Jag brukar också försöka prata om saker som Olivia tycker är roligt eller som hon är intresserad av.

Lite grann om hur jag hanterar min egen nedstämndhet. fast jag måste säga att jag inte är nedstämd så ofta - mer hoppfull och glad för att jag får lära mig mer och mer om tvång.

Kram
Alexandra



Till överst på sidan Gå ner
http://www.elliva.blogg.se
 
Hur gör du när du är ledsen?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Ställ en fråga till våra föreläsare :: Alexandra och Olivia-
Hoppa till: