Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
EvelinaLangstrom

EvelinaLangstrom


Antal inlägg : 24
Registreringsdatum : 13-01-13
Ålder : 35
Ort : Eslöv

Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende Empty
InläggRubrik: Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende   Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende Emptyfre feb 22 2013, 15:35

För några år sen gick jag och lyssnade på en föreläsning som Mia Törnblom håll i och det var den bästa föreläsning jag någonsin varit på! Jag tog mig tillfälle i akt att intervjua henne efter föreläsningen och det var det mest givande någonsin. Mia lärde mig vad skillnaden mellan självkänsla och självförtroende är.

Självkänsla är samma sak som att vara --> medvetenheten om ens egna värde
Självförtroende är samma sak som att göra --> tron på att man kan prestera

Problemet är att när vi presterar dåligt och självförtroendet får sig en törn så tar vi ofta åt oss på fel sätt som resulterar att vi tror att vi är dåliga. Därför är det viktigt att skilja på självkänsla och självförtroende. Även om vi presterar dåligt så är vi inte dåliga!!

När jag presterar dåligt (och det kan hända väldigt ofta) så försöker jag tänka att jag är bra precis som jag är.

Ta hand om dig!
/ Evelina Långström.
www.eviiie.blogspot.com
Till överst på sidan Gå ner
http://www.eviiie.blogspot.com
Yasmine Ejner Lind

Yasmine Ejner Lind


Antal inlägg : 22
Registreringsdatum : 13-01-03
Ålder : 32
Ort : Skokloster

Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende Empty
InläggRubrik: Sv: Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende   Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende Emptylör feb 23 2013, 18:46

Viktig reflektion Evelina, något även jag tänkt på! Det är bra att se skillnad mellan självkänsla och självförtroende, då det står för två helt olika typer av självbild. Även de som har ett bra självförtroende som driver dem långt, kan ha en väldigt dålig självkänsla. Där är det viktigt att lära sig att se sitt inre värde, och inte bara inrikta sig på det man presterar, annars står man kvar utan ett värde i sig själv, då det man presterar bra i inte längre finns kvar.

Att bekräfta den man är, måste vara prio ett, för att sedan kunna nöja sig med mindre bra prestationer.

Ljus till dig I love you
Till överst på sidan Gå ner
http://inthelandoffairys.blogspot.com
 
Skillnaden mellan självkänsla och självförtroende
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Självkänsla och självförtroende
» Självkänsla och självförtroende
» Enkla tips mot bättre självkänsla

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Allmänt Forum :: Självkänsla och självförtroende-
Hoppa till: